پیش فاکتور دریافت فایل
تحقیق سيستم های خنك كننده
7528
2,000 تومان
.zip
16 کیلوبایت
توضیحات:
تحقیق سيستم های خنك كننده
فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 12 صفحه
فهرست مطالب:
سيستم خنك كننده هوايي
سيستم خنك كننده مايعي
رادياتور
درپوش فشاري رادياتور
پروانه و تسمه پروانه
پمپ آب
مجراي آب موتور
ترموستات
پرده رادياتور و كركره رادياتور
بخشی از متن :
امروزه دو نوع سيستم خنك كننده در موتورها به كار مي رود سيستم خنك كننده هوايي كه در آن از هوا به عنوان واسطه خنك كننده استفاده مي شود و دوم سيستم خنك كننده مايعي يا آبي كه در آن از مايع براي خنك كردن موتور و از هوا براي خنك كردن مايع استفاده مي گردد.
سيستم خنك كننده هوايي
اين سيستم معمولاً در موتورهاي كوچك مورد استفاده قرار مي گيرد . زيرا عبور هوا از تمام نقاط داغ در موتورهاي بزرگ تر مشكل است. در اين سيستم معمولاً از پره ها لوله ها و دمنده ها براي كمك در پخش هوا استفاده مي شود. موتورهاي چند سيلندر كه با هوا خنك مي شوند سيلندرهايشان به جاي اين كه به صورت جفت جفت با هم و یا همگي در يك بدنه ريخته شوند به صورت منفرد و جدا از هم ريخته مي شوند تا حداكثر عمل خنك شدن در آنها انجام گيرد. موتورهاي هواپيما ، موتور سيكلت،چمن زن ها ،تراكتورهاي باغي ،تراكتورهاي كوچك و متوسط ديزل و مولدهاي ديزلي ، از جمله موتورهاي چند سيلندري هستند كه با هوا خنك مي شوند. اين موتورها داراي مزاياي زير مي باشند:
1-وزنشان كمتر است
2-داراي ساختمان ساده تري هستند
3-كاركردن با آنها راحت تر است و با زحمت كمتري همراه مي باشد.
4-خطر يخ زدن آنها در هواي سرد وجود ندارد.
سيستم خنك كننده هوايي داراي معايب زير است :
1-خنك نگه داشتن موتور در تمام شرايط مشكل است.
2-كنترل كامل حرارت سيلندرها تقريباً غير ممكن است.
موتورهايي كه با هوا خنك مي شوند معمولاً كمي داغ تر از موتورهايي كار مي كنند كه با آب خنك مي شوند و نيازبه روغن كاري بيشتري دارند.
سيستم خنك كننده مايعي
در موتورهايي كه داراي سيستم خنك كننده مايعي هستند از آب يا بعضي مايعات با درجه يخ زدگي پايين كه به ضد يخ معروفند به عنوان عامل خنك كننده يا مايع خنك كننده استفاده مي شود.
آب كه خنك كننده خوب و مطلوب براي استفاده در تراكتورها ، كاميون ها و اتومبيل ها محسوب مي شود داراي مزاياي عمده زير است:
1-به مقدار فراوان در همه نقاط و به آساني قابل دسترس مي باشد.
2-حرارت را به خوبي جذب مي كند.
3-به سهولت در حرارتهاي بين نقطه انجماد و جوش جريان مي يابد.
4-خطرناك و مضر نبوده و كار با آن ناخوشايند نمي باشد.
معايب عمده براي خنك كردن موتور عبارت است از:
1-داراي نقطه انجماد بالايي است.
2-ممكن است موجب خوردگي بيش از حد رادياتور و قسمتهاي فلزي مشخصي از موتور شود. آب تميز و خالص مانند آب باران بهترين نتايج را مي دهد.
سيستم خنك كننده اي كه در اكثر تراكتورها،اتومبيل ها و كاميون ها مورد استفاده قرار مي گيرد تركيبي از خنك كننده هوايي و مايعي مي باشد.
1403/8/11 - مارکت فایل