تحقیق پرورش میوه ی کیوی

دسته بندي : فنی و مهندسی » کشاورزی و زراعت
تحقیق پرورش میوه ی کیوی

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 17 صفحه

فهرست مطالب:
مقدمه
تركيبات مختلف در میوه كيوي(گرم در صد گرم)
گياه شناسی كيوي
شرايط آب وهوايي
تاريخچه و اهميت اقتصادي محصول كيوي
سابقه كشت كيوي در جهان
سابقه كشت كيوي در ايران
اهميت اقتصادي باغات كيوي
وضعيت توليد محصول كيوي در ايران
مناطق مستعد كشت در كشور
پراكنش و سطح زيركشت، توليد و عملكرد محصول كيوي
سيماي كلي باغات كيوي
درجه بندي فني باغات كيوي
پايه هاي درخت كيوي
ارقام كيوي فروت موجود
ارقام نر
ارقام ماده
نظامهاي بهره برداري رايج باغات ميوه كيوي
سطوح مكانيزاسيون باغات ميوه كيوي
وضعيت تغذيه باغات كيوي
ميزان جذب ساليانه عناصر در يك باغ كيوي با توليد 25 تن در هكتار
آبياري و روشهاي مرسوم آن
مقدار آب خالص مورد نياز و نياز خالص آب آبياري(بدون احتساب راندمان) در مناطق عمده كشت كيوي در ايران
آفات، بيماريها و علفهاي هرز
عمده ترين آفات و بيماريهاي شايع در باغات كيوي ايران عبارتند از
برداشت محصول كيوي
مسائل بعد از برداشت
شستشو و ضدعفوني
درجه بندي و بسته بندي
حمل و نقل ميوه
وضعيت نگهداري محصول كيوي
عواملي مؤثر در عمر انباري ميوه كيوي در سردخانه
شرايط مناسب نگهداري كيوي در سردخانه
ضايعات بعد از برداشت ميوه كيوي
عواملي مؤثر در كاهش ميزان ضايعات پس از برداشت كيوي
فرآوري محصول كيوي فروت
وضعيت صادرات ميوه كيوي
روند صادرات كيوي طی 20 سال

بخشی از متن :
مقدمه
اين ميوه بومي چين جنوبي است ولي اصلاح آن در كشور نيوزيلند صورت گرفته و به ساير نقاط جهان گسترش يافته است. در ايران نيز با مشاهده وضعيت نامطلوب بخشي از باغات مركبات در شمال كشور كه در بعضي سالها در اثر سرماي زمستانه از بين مي‌ روند و داراي عملكرد پائيني هستند، اقدام به انجام مطالعاتي براي يافتن جايگزيني مناسب براي اين باغات شد كه در نهايت درخت كيوي فروت براي اين منظور انتخاب گرديد. اين ميوه نسبت به مركبات مقاومت بيشتري به سرما داشته و عملكرد آن بالاتر بوده و شرايط اكولوژيكي شمال كشور بسيار مناسب كشت اين محصول است. با همكاري FAO در سال 1357 چهار رقم ماده بنام هايوارد، برونو، مانتي و آبوت و دو رقم نر بنام توموري و ماتوا از كشورهاي فرانسه و ايتاليا وارد و بعد از انجام تحقيقات لازم در سال 1367 اقدام به تكثير و توزیع بين باغداران گرديد.
ورود و گسترش كشت اين محصول و توجه بيش از حد باغداران براي تغيير كاربري اراضي جهت كشت آن وزارت كشاورزي وقت را به تأمل واداشت، زيرا خطر تبديل باغات مركبات، شاليزارها و ... در شمال كشور به باغات كيوي فروت وجود داشت لذا وزارت كشاورزي از حمايت اين محصول خودداري نموده و با توجه به هزينه بالاي احداث يك هكتار باغ كيوي، توسعه كشت اين محصول تا حدود زيادي محدود گرديد به ‌طوری كه تنها باغداران متمول قادر به احداث باغ كيوي هستند.
در اين باغات رقم هايواد به دلیل ويژگيهايي نظير درشتي و يكنواختي ميوه، بازار پسندي و خاصيت خوب انبارداري، نسبت به ساير ارقام مورد توجه بيشتري قرار گرفته و حدود 90% باغات را شامل مي‌ شود.
اكثر توليد كنندگان كيوي افرادي با سطح سواد و فرهنگ بالايي مي ‌باشند. لذا به‌ تدریج اقدام به ايجاد چند تشكل با عضويت باغداران نموده‌اند. ايجاد اين تشكلها تأثیر بسزايي در روند توليد و صادرات اين محصول داشته به‌ طوری كه با ايجاد كلاسهاي آموزشي و ترويجي اطلاعات باغداران در اين زمينه افزايش يافته و در نتيجه عمليات احداث، داشت، برداشت و بازاررساني اين محصول با كيفيت بالايي به انجام مي‌ رسد. درحال حاضر ميزان ضايعات اين ميوه كه ناشي از آ‏فات و بيماريها، شرايط آب و هوايي، مديريت نامناسب، ضعف سيستم حمل و نقل و سردخانه ها مي‌باشـد، حدود 33-24 درصد است. حدود 90% از باغات از روش آبياري تحت فشار( ميكرو جت ) استفاده مي‌ كنند.
گياه شناسی كيوي:
نام علمي كيوي Actinidia deliciosa از خانوادهActinidiaceae مي‌ باشد. كيوي درختي است دو پايه داراي ريشه‌ هاي نسبتاً ضخيم، گوشتي آبدار و سطحي (بايد از شخم عميق در اطراف تنه خودداري نمود)، برگها خزان كننده و قلبي شكل و متناوب، گلها اواخر بهار شكوفا مي ‌شوند. ميوه از اوايل آبان ماه قابل برداشت است و وزن متوسط ميوه در ايران70 گرم مي‌باشد. اين ميوه حاوي انواع ويتامينهاي A,B,C,E,PP و همچنين موادي مانند تانن، روي، فسفر، سديم، پتاسيم و تركيبات فيبري و ... می‌باشد. هر 100 گرم آن 300 ميلي ‌گرم ويتامين C دارد كه تقريباً 2 برابر ميزان موجود در مركبات است.
شرايط آب و هوايي:
كيوي از ميوه‌ هاي نيمه ‌گرمسيري است كه مقاومت آن به سرما بيش از مركبات است و احتياج به رطوبت و آب زيادي داشته و به دماي 10 درجه سانتي‌گراد زير صفر مقاوم است. اين درخت ساليانه 7000-5000 مترمكعب آب در هكتار نياز دارد. رطوبت نسبي 75 % و 300 تا 400 ساعت دماي كمتر از 7 درجه سانتيگراد در فصل خواب جهت توليد ميوه ضروري است. در مناطقي كه دماي زمستان به كمتر از 12 درجه سانتيگراد زير صفر برسد پرورش كيوي غير ممكن است. رشد جوانه ‌ها از 8 درجه سانتي‌گراد بالاي صفر شروع شده و اين درخت تا 40 درجه سانتي‌گراد را در تابستان تحمل مي ‌كند. كيوي در خاكهاي كاملاً سبك با قابليت نفوذ پذيري مناسب به‌ خوبی رشــد مي ‌كند و به خاكهاي شني هوموس ‌دار نياز دارد. اسيديته مناسب آن 5/6 –5/5 است. اين درخت جزء گياهان حساس و پرتوقع به عناصر خاك است و تغذيه آن بايد به ‌خوبی صورت گيرد. براي احداث باغ بايد به نسبت 1 به 9 از پايه هاي نر و ماده استفاده نمود تا گرده افشاني به نحو احسن انجام گيرد. تكثير آن از طريق قلمه و فاصله درختان در شمال ايران 5×4 متر در روش صليبي است و معمولاً‌500 درخت در هكتار كاشته مي ‌شود.
دسته بندی: فنی و مهندسی » کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 6018 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:42 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: