بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
پیشرفت تحصیلی به معنای مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد است به طوری که بتوان آنها را در دو مقوله کلی عوامل مربوط به تفاوت های فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار داد. پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر برآن سالهاست که درمرکز توجه روان شناسان تربیتی و دیگر متخصصین آموزش و پرورش قرار دارد (حیدری، 1381). در تعلیم و تربیت جدید نقش سنتی معلم و دانش آموز به کلی دگرگون شده است. در عصر انفجار اطلاعات تاکید نظام آموزش و پرورش بر انتقال دانش نیست چرا که حجم اطلاعات به گونه ای است که اگر فردی تمام عمر خود را به یک شاخه از علوم بپردازد کافی نمی باشد(مدانلو و همکاران، 1380). بنابراین آموزش و پرورش باید به جای پرداختن به موارد درسی به کل انسان بپردازد و به تمام ابعاد زندگی او توجه کند و به جای تاکید زیاد به محتوا و اطلاعات باید به تربیت یادگیرندگانی که احساس ارزش و خودباوری دارند بپردازد. عدم آگاهی به روش های تعلیم و تربیت موجب زیان های فراوانی خواهد شد. ما در مدارس اندیشه ها را آموزش می دهیم اما چگونگی اندیشیدن و چگونه یادگرفتن را آموزش نمی دهیم(شهنی ییلاق و همکاران، 1382).
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه 1
بیان مسئله 2
اهمیت و ضرورت پژوهش 4
اهداف پژوهش 4
سوال پژوهشی 5
فرضيه هاي تحقيق 5
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 5
فصل دوم
مقدمه 8
عزت نفس 8
عزت نفس فردي و عزت نفس جمعي 9
ابعاد عزت نفس 9
به چه دليل عزت نفس اهميت دارد؟ 10
شکل¬گيري خود پنداره 11
منابع عمده شكل گيري خودپنداره و عزت نفس 13
مقايسه عزت نفس و خود پنداره 14
تفاوت عزت نفس با خويشتن پذيري 14
عزت نفس از ديدگاه اسلام 14
روشهاي نيل به عزت نفس 15
ديدگاههاي روان شناختي در مورد عزت نفس 16
مؤلفههاي اساسي عزت نفس 17
تأثير شيوههاي تربيتي بر عزت نفس 19
ويژگيهاي عزت نفس كم و زياد 19
عزت نفس و اعتماد به نفس 20
عزت نفس و ورزش 21
خلاقيت 24
ويژگيهاي شخصيتي افراد خلاق 27
تحول خلاقيت 29
آموزش خلاقيت 30
خلاقيت و نوآوري 34
فرآيند خلاقيت 36
تفاوت بين خلاقيت و نوآوري 38
کارآفريني، خلاقيت و نوآوري 39
تفاوت نوآوري با اختراع 40
خلاقيت و كارآفريني 41
پيشرفت تحصيلي 44
پيشينه مربوط به سن، جنسيت وپيشرفت تحصيلي 46
عوامل اجتماعي، اقتصادي نيز بر پيشرفت تحصيلي تاثير دارد 47
پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و خلاقیت 47
فصل سوم
مقدمه 56
طرح تحقیق 56
متغیرهای تحقیق 56
جامعه آماری 56
حجم نمونه و روش نمونه گيري 56
ابزار گردآوري اطلاعات 57
روش گردآوری اطلاعات 57
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 58
فصل چهارم
مقدمه 60
نتایج مربوط به فرضیه ها 60
جدول شماره 1: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه خلاقیت و مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی 60
جدول شماره 2: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی 60
جدول شماره 3: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش ورود برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس 61
جدول شماره 4: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس 62
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری 64
محدودیت ها 65
پيشنهادهاي تحقيق 65
منابع و مآخذ 68
ضمائم 75